הווי משפחתי ותחושת משפחתיות

הווי משפחתי ותחושת משפחתיות

לעתים עולים בנו הרהורים לגבי המשפחות שלנו: המשפחות מהן הגענו, המשפחה שאנו בונים ויוצרים, והמשפחה הרחבה כולה.

אנו, כהורים לילדים, מצויים בין שני דורות, בין צרכים שונים של דור הסבים ושל דור הילדים. יצירת תחושה של משפחתיות היא משמעותית, עבור הילדים ולעתים גם עבורנו. ילד הרואה את חייו כחלק מתא משפחתי רחב, כחלק מדור ההמשך לדורות קודמים, תתחזק זהותו ושייכותו למשפחה, לחלקים שטמונים בהם כוח וגאווה.

במשפחות המרעיפות אהבה וחום, המשימה יותר פשוטה, אך מה קורה במשפחות רבות, בהן קיימים יחסים מתוחים? ומה קורה במשפחות הפזורות על פני הגלובוס? גם במקרים בהם האב אינו מסתדר עם חמתו, או שהסבים גרים במדינה אחרת, ניתן ליצור תחושת משפחתיות.

כיצד?

רובנו נוטים לחשוב מיידית על ארוחות משפחתיות, אך ניתן לייצר הווי משפחתי בדרכים אחרות, שלא מצריכות מפגשי פיסגה עם כל ענפי המשפחה מדי שבוע…

  • "הצבא צועד על קיבתו" וכך גם הילדים…  תבשילים ומאפים האופייניים לבני המשפחה, יכולים להיעשות על ידיכם בבית ולקבל משמעות נוספת, משפחתית וערכית. לימדו את המתכון והכינו אותו לילדכם: 'הקציצות של סבתא', 'העוגה של דודה מירי', 'העוף של סבא שלמה' – אלה יהפכו למילות קוד המוכרות ושייכות רק למשפחה שלכם. באופן זה, מוזכרים בני המשפחה שוב ושוב, סביב השולחן, בארוחה יום-יומית רגילה (וזו תהיה ההזדמנות לומר כמה המתכון מוצלח…). הגישו מאכלים מכל צידי המשפחה הרחבה, וכך יועבר מסר משפחתי ומלכד, של פתיחות לשונות תרבותית ולשונות בין המשפחות.
  • במשפחה, מאכלים קשורים למסורות ואירועים. ייתכן מאכל מסוים בימי שבת בבוקר, בימי חג או בטיולים. אם תחפשו, תגלו מסורות רבות כאלה במשפחותיכם. אימצו את החלקים האהובים עליכם ובהמשך, כשתספרו על כך, תגלו שהנכם מחמיאים לממציאי המסורות ובכך מחברים את הדורות, גם אם לא תמיד כולם נוכחים.
  • דרך נוספת ליצור אווירת משפחתיות היא באמצעות הומור וסיפורים משפחתיים. סיפורים מצחיקים שנאמרו לכם על ידי דורות קודמים, אירועים שקרו לבני המשפחה –  כל אלה מאפשרים חיבור בין הדורות ויוצרים אצל ילדכם תחושה של המשכיות, היכרות ועניין עם עולם המבוגרים על דורותיו. נסו, למשל, לספר לילד סיפור על הוריכם, כשהיו בגילו, וראו את עיניו נפתחות, קשובות, מדמיינות את הסבים בגיל צעיר ונמרץ…  לא צריך לחכות עד שמוטלת עליו משימת אילן היוחסין מבית הספר, ניתן להתחיל לספר סיפורי משפחה מצחיקים ומעניינים כבר בגיל 3….
  • ניתן למצוא ביומן השנתי אירוע שיאפשר חיבור למשפחה, כמו יום משפחה הנחגג בארץ, חגיגת יום הולדת של סבא או סבתא, יום הנישואין ועוד. בימים כאלה, ניתן לציין את המשפחה בדרך מיוחדת, והרעיונות רבים. הנה מספר דוגמאות: אפשר לתלות מסגרת ובכל שנה להחליף את התמונות של בני המשפחה; להמציא משחק שיכלול את בני המשפחה המורחבת (תפזורת, שבץ נא, יצירת פאזל עם בני המשפחה); ליצור עם ילדי הבית ציור משותף שבו יוזכרו ויצוינו בני המשפחה; לתכנן טיול, מסלול הליכה, עם בני המשפחה.

 

בהצלחה, עדית.

סגירת תפריט
Call Now Button